Wat is het effect van een kop koffie op het prestatievermogen?

Home / Koffie tips / Wat is het effect van een kop koffie op het prestatievermogen?

Wat is het effect van een kop koffie op het prestatievermogen?

Koffie is waarschijnlijk het meest gebruikte prestatieverbeterende middel. Bijna iedereen drinkt namelijk wel eens een bak koffie. Wat gebeurt er precies als je een kop koffie drinkt? Om hier achter te komen beantwoord ik de vraag: wat is het effect is van koffie op het prestatievermogen?

Welke koffie is voor jou het beste?

Veel koffiedrinkers zijn zich niet bewust van het feit dat de diverse soorten koffie verschillende hoeveelheden cafeïne bevatten. In tegenstelling tot wat je waarschijnlijk denkt bevat de zogenaamde ‘dark roast’ minder cafeïne dan een ‘regular’ kopje koffie. Smaken verschillen, maar als je een extra cafeïne shot nodig hebt na een korte nacht kies dan voor een light roast of regular variant in plaats van de dark of extra dark roast.

Gourmesso-Lungo-Paket-2x5

Gourmesso-Lungo-Paket-2×5

Wat is te veel cafeïne?

Uit onderzoeken is inmiddels wel gebleken dat het drinken van cafeïne veilig is. Een fatale dosis cafeïne staat gelijk aan ongeveer 130 blikjes energiedrank. De daadwerkelijke cafeïnetolerantie verschilt echter per persoon. De een kan ‘s avonds door een kop koffie niet slapen, terwijl de ander vlak voor het slapen gerust nog een bak koffie kan drinken. Dit ligt aan de gevoeligheid van je lichaam en hoe het met cafeïne omgaat. Hoewel over het algemeen wordt aangenomen dat een dagelijkse inname van minder dan 600 mg geen problemen veroorzaakt betekent dit niet dat het verstandig is om je vol te stoppen met cafeïne . Te veel cafeïne zou, net zoals bij de meeste producten waar je te veel van neemt, wel eens een negatief effect op je prestaties kunnen hebben. Het kan zorgen voor misselijkheid en een duizelig gevoel. Andere nadelige effecten van te veel cafeïne zijn rusteloosheid en hoofdpijn. Verder merken sommige mensen dat ze erg onrustig worden van cafeïne.

Als je nooit koffie drinkt begin dan met 100 mg (een espresso bevat ongeveer 75 mg). De vetverbrandende resultaten krijg je rond de 200 mg [3]. Om deze hoeveelheid te halen moet je wel een grote mok koffie zetten.

Een minpunt van cafeïne is dat je lichaam er aan gewent raakt. Iedere koffieverslaafde zal je vertellen dat het effect langzamerhand afneemt en dat je steeds meer cafeïne nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. En zoals eerder vermeld zijn te grote hoeveelheden cafeïne niet goed voor je.

De negatieve effect van koffie?

Een bekende mythe die hoort bij het drinken van koffie is dat het zorgt voor dehydratatie (uitdroging). Hoewel cafeïne er wel voor zorgt dat je vaker naar het toilet moet, zullen kleine hoeveelheden (max. vier koppen per dag) niet voor uitdroging zorgen. Cafeïnegebruik in trainingssituaties, waarbij de temperatuur hoog is, leidt wel sneller tot uitdroging of afname van prestaties. Het is belangrijk om daarom tijdens het sporten wel extra te drinken. Gelukkig zit er in een kop koffie ook water waardoor je het lichaam van voldoende vocht voorziet. Als je gebruik maakt van cafeïnepillen is het dus wel belangrijk om tijdens warme weersomstandigheden extra water te drinken.

Het kan dus zeker geen kwaad om voor je training op zondagochtend nog even dat extra kopje koffie te drinken om jezelf extra ‘power’ te geven. Wil je eens een cafeïnepil proberen? Dan raad ik de onderstaande cafeïne supplementen aan

Recommended Posts

Leave a Comment

Neem contact op

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

Het Espresso voordeelpakket cups